Terug in de tijd in Lesotho & campusleven in Bloem - Reisverslag uit Morija, Lesotho van nicole herpt - WaarBenJij.nu Terug in de tijd in Lesotho & campusleven in Bloem - Reisverslag uit Morija, Lesotho van nicole herpt - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd in Lesotho & campusleven in Bloem

Blijf op de hoogte en volg nicole

06 April 2014 | Lesotho, Morija

Tijd voor een nieuw verslag want de vorige was nog van februari, ai! De tijd gaat echt snel. Inmiddels is het hier herfst, maar overdag is het voor Nederlandse begrippen zomerweer, alleen ’s avonds wordt het heel koud (Bloemfontein heeft bijna een woestijnklimaat, overdag warm, ’s nachts erg koud). De afgelopen weken (sinds Kaapstad) heb ik vooral het gewone studentenleven gehad. Naast een voor Nederlandse begrippen grote hoeveelheid testen en opdrachten (tot nu toe alles gehaald), een paar keer uit eten geweest, zwemmen, heel veel braais, wezen stappen, twee dagtripjes gehad en naar Lesotho geweest.

Een van mijn dagtripjes was een tour door Bloemfontein, om daarna te kunnen concluderen dat het niet echt (of eigenlijk écht niet) een toeristisch pareltje is. Het standbeeld van Mandela op Navil Hill is wel gaaf en de wilde dieren op die heuvel ook. Er zijn echt een paar mooie gebouwen in Bloem te vinden, maar heel bijzonder is het allemaal niet. Wel naar de townships van Bloemfontein geweest, wat erg indrukwekkend is om te zien. Mensen zijn zo creatief daar! Een zeecontainer is voor hun een object met verschillend mogelijkheden. Het is namelijk te gebruiken als een kapsalon, telefoonwinkel, garage, winkel en een woning. We zijn daar ook een bar in geweest met echt goede deephouse muziek die niet onderdoet voor die in Europese clubs. De sfeer was erg gemoedelijk.

Mijn tweede dagtripje was de Cheetah experience geweest, een van de highlights van Bloem. Hier fokken ze verschillende bedreigde diersoorten, met name cheetahs. Ook mochten we een aantal van de dieren aaien.

Eind maart zijn we met zes van ons huis en nog twee vrienden naar Lesotho geweest. Lesotho is een land binnen Zuid Afrika, het ligt aan de grens van de Free State (provincie waar ik woon). Het is de hoogste onafhankelijke staat ter wereld (alles ligt boven de 1000m). Het laagste punt ligt op 1400 meter. Lesotho is enorm mooi, het voelt meer als het echt Afrika aangezien Zuid-Afrika behoorlijk westers is. Aan de kant van de weg staan overal zelfgebouwde winkeltjes van ijzeren plaatjes met houten borden die beschilderd zijn. Het landschap heeft soms iets weg van de Great Canyon in Amerika. Sommige bergen hebben de roestige oranje kleur en de ronde vormen. Het uitzicht is heel vrij, bijna nergens zijn echte dorpjes en steden. Je ziet ook enorm veel mensen die nog schapen en koeien houden als bron van inkomsten. Er zijn nauwelijks moderne gebouwen of bedrijven. Vandaar dat het ook voelt alsof je een paar honderd jaar terug gaat in de tijd. Een groot deel van de wegen is ongeasfalteerd en behoorlijk steil met veel losse stenen, dit was niet altijd even handig met onze gehuurde Toyota met weinig pk’s. De eerste dag hebben we de grothuizen bekeken, deze zijn, als ik het goed heb onthouden, gebouwd tussen 1830 en 1860. Relatief nieuw dus. We mochten bij sommige hutten naar binnen en ze worden nog gewoon bewoond. Ook hebben we ‘heel’ Morija gezien, meer back to basic kan het bijna niet. De supermarkten bieden bijna niks vers aan. De mensen in Morija staarden ons soms echt aan, heel veel kinderen zwaaiden naar ons. Er woont een blank gezin in Morija, maar ik denk dat ze verbaast waren dat we met zoveel (8) blanken waren.

Zaterdag zijn we wezen paardrijden. Het materiaal was op zijn zachtst gezegd nogal inventief. Ik bleek het slechtst gescoord te hebben. Mijn teugels waren gemaakt van plastic touw (wat erg schuurt ook al trek je nauwelijks), mijn zadel zat (los) vast met een touw dat bijna doorgescheurd was en mijn stijgbeugels zaten ook met plastic touwtjes vast (op de foto van Bibi zie je nog leer, maar aangezien die stijgbeugels niet lang genoeg waren moest het met touw). Onderweg hing op een gegeven moment mijn stijgbeugel nog los aan mijn voet met het touw eraan vast haha. Onze zweep was een twijgje dat uit een willekeurige boom werd getrokken en waar de blaadjes vanaf werden gehaald. Uiteindelijk heb ik met dit materiaal nog getrap en gestruikel vanuit de pony overleeft dus het viel best mee. De omgeving was echt heel gaaf! Mooie bergen, bossen, graslanden (het is heel groen) en riviertjes. Erg genoten dus, maar ik zou dit niet zo snel aanraden aan mensen zonder enige vorm van paardrijd ervaring. Aangezien het materiaal zo gebrekkig is, de paarden van de boeren zijn (en dus niet speciaal getraind voor zulk soort tochten) en de gids geen paardrijd instructeur is, is het niet heel veilig. Maar wel een mooie ervaring!

’s Middags zijn we wezen hiken naar de dinosaurus voetstappen. Ik had (beetje cynisch misschien) een paar vage deukjes op een steen verwacht, maar het waren echt herkenbare voetstappen. En het uitzicht over Morija was heel mooi! De natuur is heel groen in Lesotho, ze hebben vanuit de bergen veel water. Vanuit dat opzicht is het niet het Afrika zoals iedereen zich dat misschien inbeeldt. ’s Avonds hebben we buiten bij het kampvuur gezeten en naar de sterren gekeken. Ik heb nog nooit ergens de sterren zo mooi en duidelijk kunnen zien. Helaas kun je hier geen goede foto’s van maken, jammer, want het was onbeschrijfelijk mooi!

Zondag zijn we naar een dam geweest, mooi uitzicht met de bergen en het meer. Onderweg nog een paar keer een roadblock gehad veroorzaakt door koeien.
Verder ervaar ik het campusleven. Vorige week was er een toneelwedstrijd op de campus waarbij alle mannenhuizen een toneelstuk moesten opdragen en bij alle vrouwenhuizen langsgingen. Leuk om te zien en zo anders dan wat we in Nederland gewend zijn. Er zaten echt een aantal heel goede zangpartijen tussen.

Afgelopen zaterdag naar de rugbywedstrijd tussen de Bloemfontein Cheetahs en de Nieuw Zeelandse Chiefs. Sfeertje was leuk en het deed me best aan Nederland denken met al het oranje. Voelt toch een beetje als Nederland tijdens het WK.

Met mijn Afrikaans gaat het baie goed. Inmiddels kan ik al best goed Afrikaans spreken en de Afrikaners waarderen het ook als je dat doet. En ze weten inmiddels ook dat ze niet alles zomaar kunnen zeggen als ik of Rico er bij zijn omdat we bijna alles verstaan. ;)

Komende week drukke week met studie en de gewone dingen, dan eind april vakantie en in mei komen pap en mam een paar dagen langs.

Liefs uit Bloem!







  • 07 April 2014 - 15:19

    Jopie Van Herpt:

    Hoi Nicole,

    Ik dacht al dat ik geen goeie link naar jouw reisverslagen had bewaard omdat er geen nieuw bericht van jou verscheen. Maar ik las in het verslag dat je dagen en weken bomvol zitten....time flies! Ik ben blij dat het allemaal goed gaat en dat je een mooie tijd hebt.
    Altijd leuk om ook foto's te zien als illustratie bij je uitgebreide verhaal.
    Geniet er maar van! hartelijke groeten, Jopie en Mari.

  • 07 April 2014 - 17:12

    Nico Van Herpt:

    Hoi Nicole,
    Fijn om weer een verslag van jou te krijgen met mooie foto's!
    Is toch weer anders dan ons skypecontakt en dit kunnen we nog een keer nalezen.
    De landschapsfoto's roepen bij mij weer een herbeleving op van Tanzania.
    Ik verheug me op ons weerzien over 4 weken.
    Liefs Nico.

  • 07 April 2014 - 22:06

    Inge:

    Top verhaal nichtje!! Zo herkenbaar :) ik heb wel zonder enig rij ervaring paard gereden in Lesotho, doodeng!
    Geniet nog van dit prachtig land en ook als je ouders er zijn.
    Meer verslagen zijn welkom, ontzettend leuk om te lezen!
    Liefs Inge

  • 09 April 2014 - 15:56

    Piet Boons:

    Had hetzelfde als andere. Maar druk dus. En prachtige indrukken. Blijft apart ook om te lezen. Geniet ervan. It's once in a life time. Perhaps. Den onkel Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

nicole

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 600
Totaal aantal bezoekers 9816

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 03 Juli 2014

Bloemfontein, Zuid-Afrika

Landen bezocht: