Colourrun, Kaapstad & beessies, beessies, beessies - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van nicole herpt - WaarBenJij.nu Colourrun, Kaapstad & beessies, beessies, beessies - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van nicole herpt - WaarBenJij.nu

Colourrun, Kaapstad & beessies, beessies, beessies

Blijf op de hoogte en volg nicole

19 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hee iedereen!

Bedankt voor het lezen van de vorige blog en de reacties die ik heb gekregen! Feit dat er mensen zijn die het lezen is een goede motivatie om door te blijven gaan met schrijven, want er gaat wel veel tijd in het schrijven zitten.

Zaterdag 1 februari zijn we naar de parade in Bloem geweest. Bij de parade maakt elk huis op de campus een (wat wij noemen) carnavalskar en lopen daarachter de eerstejaars met een ‘blikkie’ om geld in te zamelen voor het goede doel. Om de parade te zien zijn we naast de weg gaan staan. Geeske (een studente uit Den Haag) was daar met mensen uit haar huis waarvan een zijn pick up truck mee had genomen en koelboxen waardoor we vanuit de pickup truck met koude drankjes de parade konden kijken. Langs de weg stonden bijna alleen maar blanke studenten met pick up trucks. Vooral de Ford Ranger en de Toyota Landcruiser zijn hier heel populair. Naast ons had iemand een zeil achterin zn pick up gelegd en er zeep en water bij gegooid waar iedereen in stond te pootje baden. Aan de andere kant had iemand zijn bbq meegenomen en tegenover ons stonden er mensen een waterpijp te roken. Het zag er allemaal zo Amerikaans uit. ’s Avonds zijn we voor het eerst wezen stappen bij Barbas, een van de meest populaire clubs hier. Hier zelfs nog even kort de klompendans voor gedaan. Ze hebben trouwens ook een Afrikaanse versie van toeter op mijn waterscooter die echt fantastisch is: http://www.youtube.com/watch?v=wK-RihafQec

Zondag mijn tweede braai gehad bij het huis van andere internationale studenten, in dat huis wonen Geeske en Vianne die allebei studeren in Den Haag, maar Vianne komt eigenlijk uit Nijmegen. Ook wonen er nu een Belg en een Fransman, een aantal Afrikaners, een Oostenrijkse en nog een Fransman.

Die maandag mijn eerste rugbywedstrijd gekeken. Met een cheeseburger natuurlijk, want ze verkopen hier niks wat ook maar een beetje gezond is. Er waren ook cheerleaders en mascottes bij aanwezig. Super Amerikaans weer allemaal.

Die zaterdag daarop hebben we mee gedaan aan de Colourrun in Bloemfontein. Voor mij was het mijn eerste Colourrun en het was echt heel leuk. Helaas niet gerend, want het was echt zo warm en er was nergens schaduw dus de meeste mensen liepen gewoon op een paar diehards na. Daarna was er nog een festival met een dj, typische Afrikaner (=blanke Afrikaan) muziek (wat erg veel op een mix tussen Frans Bauer en Duitse schlager lijkt) en nog een Afrikaanse coverband die alle bekende nummers wat meer Afrikaans ritme gaven. Ook bijzonder, die dag voor het eerst wilde dieren in het wild gezien. Giraffes die ‘gewoon’ daar rondlopen en uit de bomen eten en springbokken die vlak naast alle lopende mensen door het veld renden. Als je zulk soort dieren alleen maar uit de dierentuin gewend bent is het erg indrukwekkend te zien dat het normaal is dat die dieren hier gewoon vrij rondlopen (het was geen afgesloten park).

Zondags naar de voetbalwedstrijd van de Bloemfontein Celtics geweest met Valentina, Rico en Philippe. We waren op de Duitse coach van de Celtics en zijn assistent na de enige blanken. We werden eerst nogal aangestaard, maar al snel wilden veel mensen een box doen (voor de wat oudere mensen ;), dat is een soort high five). Blanken houden vooral van rugby en hebben in het algemeen niets met voetbal, voetbal is hier echt voor de zwarte bevolking. En een voetbalwedstrijd is echt iets heel anders dan in Nederland, voetbal is voor de meesten namelijk een bijzaak. Het gaat vooral om het feest. Op stoelen zit je niet, daar sta je op. Het is een 90 minuten durende zang en dansvoorstelling. En die mensen hebben ritmegevoel, echt te gek! Overigens zaten wij wel op de hardcore tribune, op de overige twee tribunes zaten de mensen gewoon. De Celtics hebben uiteindelijk gewonnen trouwens, maar heb weinig voetbal gezien doordat iedereen op de stoelen stond en in de hekken hing.

Ook mijn eerste echte huisbeessie tegengekomen. Een paar cm groot kakkerlak/keverachtig dier. Gewoon doodgetrapt zonder te gillen haha. Als dat thuis was gebeurd had ik het echt te ranzig gevonden, maar hier is dat toch een beetje anders. Dat is met alles, als je te veel aan je Europese gewoonten vasthoudt is dat vooral voor jezelf heel lastig. Wil niet zeggen dat ik het soms niet lastig of vervelend vind, maar in de meeste gevallen erger ik me niet eens meer aan de dingen hier. Voorbeelden daarvan zijn dat dingen regelen hier gewoon een crime is, lastig en langdradig. Winkelen is ook zoiets, sta je in de rij met een paar sokken staat er voor je maar een iemand en moet je alsnog 20 minuten wachten omdat de klant en de caissière uitgebreid staan te kletsen en de klant de caissière ook nog een reep chocolade toeschuift. Dit gebeurt niet elke keer, paar in het algemeen ligt het tempo erg laag, ook in de winkels met goede airco dus de hitte is geen excuus. Ook ons huis heeft de nodige gebreken, zo heb ik maar een gordijn voor een van mijn ramen in plaats van twee en dat schijnt al een paar jaar zo te zijn. Op een van de wc’s doet het licht het niet, bij een van de douches willen de kranen niet goed dicht etc. Maar je went eraan dat het allemaal wat minder is dan in Nederland en er zijn andere dingen die het helemaal goedmaken.

Afgelopen weekend zijn we naar Kaapstad geweest en dat was echt amazing! Echt heel bijzonder! Donderdagavond zijn we met de Intercapebus vertrokken. Roadblocks zijn hier echt heel grappig, er staat een karretje bij waarin een man zit die het bord moet verschuiven. Bij onze eerste roadblock staken er alleen een paar benen uit het karretje en die bewogen maar niet. Daarom stapte een van de crewleden van de bus uit om de man wakker te maken, bizar haha. Toen we de volgende ochtend aankwamen zijn we eerst naar ons hostel geweest (Amber Tree Lodge, enorme aanrader!) en daarna ben ik met Lena, Denise en Philine naar het Waterfront gelopen. Hier hebben we een beetje rondgekeken en vooral lekker drankjes gedronken op een terrasje aan het water en naar het mooie uitzicht gekeken.

’S Avonds zijn we naar de Tafelberg gegaan, maar hiervoor moesten we eerst nog met de taxi en dat was nogal een ervaring. Normaal gaan we altijd met echt taxibedrijven en die zijn goedkoper en vriendelijker, maar daar hadden we deze keer geen tijd voor dus liepen we naar een taxi standplaats. Onze hosteleigenaar had ons gezegd dat we echt niet meer dan 50 Rand moesten betalen, maar die mannen daar wilden het alleen voor 80 doen (omdat we toeristen zijn). Uiteindelijk een taxi gevonden die het wel wilde doen voor 50 en ik ging naast de man zitten die reed en deed mijn gordel om. Hij zei dat ik mijn gordel niet om moest doen, maar ik zei dat ik dat wel wilde. Toen vroeg hij waarom ik dan een gordel om wilde? Omdat het veiliger is antwoordde ik. Hoe ik daar dan bij kwam? Nou gewoon door onderzoeken met dummies enzo en ik zei dat het in Nederland gewoonte is je gordel te dragen. Dat was dus echt geen slim antwoord bleek want die man begon toen te schreeuwen dat ik dan maar terug moest naar Nederland en dat ik dan in Zuid Afrika niks te zoeken had etc. En dat ik niet zo dom moest zijn om al die onderzoeken maar te geloven want je werd toch bedonderd enzovoorts en dat ik racistisch was. Hij dacht ook dat ik vond dat hij niet goed kon rijden en zei dat je in het leven ook bepaalde risico’s moet nemen (ik wil best risico’s nemen, maar een taxiritje lijkt me nu niet echt het risico waard). En hij bleef maar schreeuwen de hele weg door ondanks dat ik al meerdere keren gezegd had dat het niet mijn bedoeling was geweest hem te beledigen en ik het liever leuk wilde houden. Op een gegeven moment vroeg Philine of de man al lang in Kaapstad woonde en waar hij dan eigenlijk vandaan kwam (hij kwam oorspronkelijk niet uit Zuid-Afrika) om de boel te sussen wat mij dus niet lukte, maar toen begon hij uiteindelijk weer te schreeuwen tegen mij. We waren allemaal lichtelijk geschrokken door dit onverwachte, agressieve gedrag. Dit is tot nu toe de enige vervelende ervaring geweest in Zuid Afrika want voor de rest is iedereen enorm vriendelijk! En alle Zuid-Afrikanen die het verhaal hoorden zeggen ook dat dit gedrag echt niet kan en ook zeker niet normaal is, maar onder sommige donkere mensen leeft nog veel woede door hun slechte situatie en de jarenlange onderdrukking. Geen excuus voor zijn gedrag, maar wel een verklaring. Ook wel een les voor ons om geen taxi van de straat meer te nemen, is toch minder betrouwbaar (en professioneel!). In Bloemfontein hebben we ons ‘eigen’ taxibedrijf waar ik zelfs alleen met de taxi ga sinds kort omdat de mensen zo betrouwbaar zijn. Een van de taxichauffeurs heeft mij zelfs uitgenodigd een keer op een braai te komen om kennis te maken met zijn familie, zo aardig! Deze ervaring in Kaapstad is dus wel een product van de apartheid in Zuid-Afrika, maar gastvrijheid is erg belangrijk voor Zuid-Afrikanen en dit is dus (hopelijk) een one-time-ervaring. Uiteindelijk heb je overal aardig en onaardige mensen en de meeste mensen hier zijn juist enorm aardig. En voor de duidelijkheid, andere taxi’s doen niet moeilijk over het dragen van een gordel, al dragen de chauffeurs zelf eigenlijk nooit een gordel.

Uiteindelijk was op de Tafelberg al snel het hele gedoe vergeten doordat het zo extreem mooi was! Echt ongelooflijk prachtig! Aan de ene kant zag je de zon in de zee zakken met allemaal villa’s in de voorgrond en aan de andere kant zag je de maan langzaam aan de hemel te komen staan en uitzicht over het centrum van Kaapstad.

Zaterdag hebben we de Cape Point tour gedaan. We zijn begonnen bij de zeeleeuwen, wat heel erg gaaf was. Met een bootje voeren we naar het zeeleeuwen eiland, die niks anders doen dan zonnebaden en zwemmen, jaloers! Wel bijna door een aantal Aziaten overboord geduwd omdat die overal een foto van moeten hebben, maar toch nog een aantal goede foto’s kunnen maken haha. Daarna zijn we naar Simonstown geweest met de pinguïns en dit was echt zo mooi! Het water was zo enorm blauw, het strand wit, in de achtergrond bergen. Ongelooflijk! Daarna zijn we met mountainbikes naar Cape Point gefietst waar we de bergen op hebben gehiked. Onderweg kwamen we struisvogels tegen en baboons (een soort apen) die auto’s open kunnen maken en dat hebben we in actie gezien! 's Avonds bij Mamma Africa gegeten met al mijn huisgenootjes en de internationale studenten uit het andere huis. Heb hier de mixed grill gehad die bestaat uit (op foto van links naar rechts) boerewors, gazelle, springbok, struisvogel en krokodil. Vooral de struisvogel en krokodil waren erg lekker!

Zondag zijn we naar Camsbay geweest. Het water is dat van de Atlantische Oceaan en dus nog behoorlijk koud, maar als je even gewend bent is het wel te doen. Beetje in de golven gespeeld en van het uitzicht genoten want hoe bijzonder is het om terwijl je in zee zit direct uitzicht te hebben op bergen! Zondag om half 6 weer naar huis vertrokken en inmiddels weer in Bloem. Gister een braai gehad in onze eigen studentenflat en zoveel leuke mensen ontmoet! Voor de komende weken hebben we nog niet echt een planning, maar het leven komt hier zoals het komt. :)

Dikke kus uit Bloem!

P.s. Wie alle foto's wil zien moet even in het linkermenu op foto's klikken. Onder mijn verslag worden niet alle foto's weergegeven zie ik net.

  • 21 Februari 2014 - 12:09

    Marianne Van Dongen - Van Delft:

    hallo Nicole,
    mooi verslag en straks een hele ervaring rijker, dit vergeet je nooit meer.
    groetjes uit Nederland.
    Prettig weekend
    gr. 'tante' Marianne

  • 23 Februari 2014 - 14:31

    Ezra:

    Wauwww al leuke dingetjes gedaan en foto's zien er top uit.
    en dat liedje blijft aaardig hangen hahaha

    dikke kus!

  • 24 Februari 2014 - 09:15

    Sabine:

    Super leuk Nicole!! :)
    Wel een beetje eng zo'n man die zo ongeveer de hele weg naar je schreeuwt, misschien ben je met je blonde krullen wel een beetje 'tè typisch wit' voor 'm ;)

  • 24 Februari 2014 - 13:54

    Kim:

    Wauw! Klinkt echt supergaaf! Kan niet wachten om samen naar het Kruger te gaan!!!!!!

  • 24 Februari 2014 - 20:00

    Nico:

    Leuk verslag Nicole,wel veel typewerk maar zo blijven wij mooi op de hoogte van
    je belevenissen en kunnen al een beetje sfeer proeven van Bloemfontein voor in Mei.
    Liefs Nico.

  • 26 Februari 2014 - 19:42

    Helen:

    hoi nicole,
    leuk om je verslag te lezen.
    geniet van je verblijf.
    groetjes
    helen x

  • 05 Maart 2014 - 21:29

    Jopie Van Herpt:

    Hoi Nicole,
    Ik was je een beetje vergeten....uit het oog hè! Maar niet uit het hart hoor! Wat heb je een schitterend verslag geschreven zeg! Zo beeldend dat ik het gevoel heb een beetje in zuid-Afrika te zijn geweest. Scheelt weer een reis, ha ha!
    Mooie foto's. Ook leuk die van jou als 'kleurling'.
    Een hele ervaring zo'n periode ver weg van huis.

    Geniet van de tijd daar...
    Overigens lees ik niets over de studie....of valt daar niet veel over te berichten?
    Echt iets voor een 'oudere' om daarover te beginnen!

    Groetjes van Jopie, ook van Mari natuurlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

nicole

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 9828

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 03 Juli 2014

Bloemfontein, Zuid-Afrika

Landen bezocht: