Updates deel 2: Clarens & Durban - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van nicole herpt - WaarBenJij.nu Updates deel 2: Clarens & Durban - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van nicole herpt - WaarBenJij.nu

Updates deel 2: Clarens & Durban

Blijf op de hoogte en volg nicole

15 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Zoals beloofd hier deel 2 van de updates. Dit verslag schrijf ik vanuit Kempton Park, in de buurt van Johannesburg, waar ik zit te wachten op mijn reisgenoten (Kim en Janine) die straks aankomen.

Na Kaapstad zijn mijn ouders naar Bloemfontein gekomen. We hebben de campus samen bekeken (waar ze erg van onder de indruk waren en terecht want de campus is echt heel mooi), de malls (niet bijzonder, maar wel waar een groot deel van mijn leven in Bloem zich afspeelt), we zijn naar Naval Hill geweest met een mooi uitzicht over de stad en een groot Mandela beeld en we zijn naar het nationaal museum geweest. Het museum was interessanter dan ik eerst had verwacht, het had een collectie over Bloemfontein, de verschillende stammen van Zuid-Afrika, Zuid-Afrika rond 1900 en ook een grote collectie skeletten van dinosauriërs en schedels van de eerste mensen. Omdat je dichter bij de bron zit merk je wel dat deze laatstgenoemde collectie beduidend groter is dan in museums in Europa waar ik ben geweest. Ook zijn we nog een paar dagen naar Clarens geweest wat net boven Lesotho in de Vrijstaat ligt. We hebben de ateliers en winkeltjes bekeken en zijn naar het Golden Gate park geweest waar we nog een korte hike hebben gedaan. Het Golden Gate park is niet heel bekend, maar het landschap doet zijn naam echt eer aan. De kleuren van het landschap zijn geel, oranje en rood. Qua dieren is het misschien niet heel bijzonder, maar de omgeving is wel echt de moeite waard om een keer gezien te hebben. Mijn ouders die de volledige toeristische tour van Zuid-Afrika hebben gedaan (Johannesburg, Swaziland, Durban, Wild Coast, Garden Route, Kaapstad etc.) vonden het weer een stuk anders dan wat ze daarvoor hadden gezien. En dat is denk ik ook wel het voordeel aan het feit dat ik dit half jaar in Bloemfontein heb gewoond en niet in Kaapstad, je krijgt een heel ander, misschien wel realistischer beeld van Zuid-Afrika omdat het veel minder toeristisch is. Nadat ik mijn ouders weer had uitgezwaaid kwam er een drukke periode aan qua studie. Laatste dingetjes afronden, testjes doen, tentamens etc.

Mijn eerste tentamen was mijn tentamen Afrikaans en ek praat baie goed Afrikaans! Voor Afrikaans krijg ik nog 5 ECTS in Nijmegen bovenop de 30 ECTS van de vakken die ik hier daarnaast volg (een jaar is in principe 60 ECTS), maar eigenlijk heb ik het vooral gedaan omdat het zo leuk leek en dat was het ook! Het is leuk wanneer je tegen de mensen die je ontmoet Afrikaans kan praten omdat ze dat echt waarderen en het is vooral handig om het te verstaan. Het is qua grammatica een versimpelde vorm van Nederlands en sommige woorden zijn (voor ons) ouderwetse en soms letterlijke vertalingen van Nederlandse woorden. Een master heet hier nog een meestersgraad, een lift een hysbakkie en een seriemoordenaar een reeksmoordenaar bijvoorbeeld. En dat zijn maar drie voorbeelden van een hele boel. Ik zal in een latere blog nog wel wat meer voorbeelden geven. In ieder geval heb ik mijn diploma Afrikaans behaald.

Daarna volgden nog drie tentamens. Tussen de tentamens door ben ik nog een weekendje naar Durban geweest met Rico (Nederlands), Mario (Portugees) en Valentina (Italiaans). Durban heeft een heel andere sfeer dan bijvoorbeeld Kaapstad. Een jongen van mijn studie die zelf Indiër is en uit Durban komt vertelde mij dat na India Zuid-Afrika de grootste Indiase populatie heeft. Ik heb dit feit niet gecheckt, maar als je in Durban rondkijkt dan geloof ik dat wel. De sfeer is heel Oosters vergeleken met de rest van Zuid-Afrika. We zijn in Durban naar de Indische markt geweest, het strand (25 graden terwijl het bijna winter is, daar valt wel mee te leven), Ushaka Marine World en de grootste mall van Zuid-Afrika. Ushaka was heel leuk, we zijn eerst naar het aquarium gegaan (maar na Kaapstad was dit wat minder bijzonder), daarna naar de zeeleeuwenshow, mijn allereerste zeeleeuwenshow aangezien ik nog nooit naar het dolfinarium ben geweest, en daarna naar het waterpretpark met alle glijbanen. Vooral dat laatste vond ik enorm leuk, zoveel lol gehad! De mall was ook bijzonder, enorm groot, met een soort golfsimulator buiten. Een soort van rond, bochtig plastic zwembadje waar met grote druk water tegen de kleine heuveltjes werd aangespoten waardoor er golven ontstonden waarin je kon surfen. Helaas niet zelf gesurft. Ook hadden ze er de mooiste bioscoop die ik tot nu toe heb gezien, echt heel jammer dat we daar niet naar de film zijn gegaan. In Durban hebben we ook curry gegeten natuurlijk (dat moet wel in een ‘little India’). Hoewel ik eerst mild had besteld bleek de rest allemaal voor medium te gaan en nadat de bediening zei dat het niet heet was ben ik ook voor medium gegaan. Helemaal fout! Voortaan bij mijn eerste ingeving blijven. Het was superheet!

Daarna weer studeren voor tentamens, maar ik hoefde maar 40% te halen door mijn cijfers voor het eerste gedeelte (je eindcijfer bestaat uit twee gedeelten) dus de druk was niet heel hoog. Tussen het studeren door nog braais, feestjes etc. gehad. Maar het is allemaal goed gekomen, de eerste drie tentamens heb ik gehaald en ook nog met distinction (boven de 75% krijg je dat en zover ik het begrijp is dat hun vorm van cum laude) dus dat is wel fijn. Het laatste tentamen moet ik nog even afwachten.

Mijn verjaardag was ook super leuk! Dinsdag heb ik muffins gebakken en heb ik met Lena, Philine, Denise (allemaal Duits) en Valentina (Italiaans) een pyjamaparty gehouden. In een van de lege kamers (want de eerste twee mensen waren al vertrokken) hebben we matrassen op de grond gelegd en films gekeken op mijn laptop. Om 12 uur kwamen ze de kamer binnen met een zelfgebakken chocoladetaart met discospikkels en kaarsjes, super lief! Ook hadden ze een cadeautje voor mij gekocht. Ik heb me echt heel jarig gevoeld dus zo’n verjaardag in het buitenland is zo gek nog niet. De volgende dag heb ik niet zo heel veel gedaan, eigenlijk moest ik studeren, maar daar had ik niet zo’n zin in. ’s Avonds zijn we uitgegaan met het huis en nog wat andere mensen die we kennen.

Maandag hebben we afscheid genomen van Lena die nu weer terug naar Duitsland is. Vrijdag heb ik afscheid genomen van Valentina die nog wel in Zuid-Afrika is tot de 6e maar die ik telkens net misloop de komende paar weken. Denise was al weg, net zoals Philippe en Ekaterina. Ik ga nu mijn laatste 2.5 week in, bizar idee. Gelukkig heb ik thuis ook veel om naar uit te kijken zoals een frikandellendate met Ezra, een lieve vader, lekker eten van mijn moeder volgens Annemarie en afspreken met Annabel. (ik lees altijd de reacties ;))

Foto’s staan er deze keer niet bij op de coverfoto na (de wifi hier werkt enorm slecht), maar dat doe ik wel wanneer ik weer terug ben in Bloemfontein. Eerst op reis naar Blyde River Canyon, Kruger, St. Lucia en Swaziland!

Tot siens!

  • 17 Juni 2014 - 19:25

    Nico:

    Nou bedankt voor het snelle vervolg van je verslag en je spreekt al een aardig woordje over de grens,
    ofwel al baie goed afrikaans.
    De niet currybestendigheid (nieuw afrikaans woord) heb je van mij,ook ik heb in Durban de milde curry
    genomen en met allerlei zoetigheid de hevige binnenbrand moeten bestrijden. -:)
    Je hebt nog een mooi programma voor de boeg ,geniet vooral ook van Zwaziland en doe de groeten aan de koning namens je moeder.
    Na alle complimenten over liefste Vader en Topkok Moeder begrijp je wel dat wij de logieprijzen enigzins verhogen om de Prijs -- Kwaliteit verhouding te herstellen ! -:).
    Geniet ervan met Kim en haar Moeder, pas goed op jezelf en wij verheugen ons op je terugkeer.
    XXX Hanico.

  • 26 Juni 2014 - 17:11

    Annabel:

    YES haha!

    Wel mooi, je zegt over dat Golden Gate Park: qua dieren misschien niet heel bijzonder... En ja hoor, ik zie zebra's, gnoe-achtige beesten, yoga-apen. Laat wel zien hoe gewend je eraan raakt! :D

    Veel plezier nog even! Xx

  • 26 Juni 2014 - 18:23

    Stephan:

    Haaaa! Dat klinkt allemaal weer top! Baie goed zeg! Gaaf dat je Afrikaans spreekt. Zeker officieel erkend hahah! Amai! ;) veel plezier nog. Gek idd altijd als de laatste weken begonnen zijn. Veel plezier!!!

  • 26 Juni 2014 - 18:29

    Kim:

    Here we gooooo!!!! :D :D :D

  • 26 Juni 2014 - 18:55

    Ezra:

    Frikandel, oh ja wel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

nicole

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1591
Totaal aantal bezoekers 9810

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 03 Juli 2014

Bloemfontein, Zuid-Afrika

Landen bezocht: